Saturday, April 2, 2016

حلیم


سلام دوستان عزیزم .. سال نو مبارک 
امیدوارم که تعطیلات عید رو به خوبی سپری کرده باشید .
امروز هم براتون دستور یکی از خوشمزه های ایرانی رو می گذارم امیدوارم تهیه کنید و از طعمش لذت ببرید .
حلیم یکی از معروفترین غذاهای سنتی و ایرانی است که معمولا در سحرگاهان به عنوان صبحانه یا در ماه رمضان به عنوان یکی از وعده‌ ها درافطار و یا سحر تهیه  می شود و با سرشیر ؛ کره ؛ دارچین ؛ شکر تزئین و گاهی باعدسی سرو می‌شود که به این شکل هم بسیار لذیذ است , حلیم یکی از صبحانه های مورد علاقه ما هست که برای اولین روز سال درست کردم و بسی از طعم آن لذت بردیم
در صورت تمایل با من و دستورش همراه باشید .




( مواد لازم )

گندم پوست کنده :  300 گرم
گوشت گردن گوسفند : 250 گرم
نمک : 1 قاشق چایخوری
کره یا روغن حیوانی : 150 گرم
زردچوبه :  1 قاشق چای خوری
ادویه      :  1 قاشق چای خوری
چوب دارچین : 4 عدد
دارچین و کره برای تزیین : به مقدار لازم



 (طرز تهیه )

ـ گندم را از یک روز قبل خیس کردم و چند بار آبش رو عوض کردم
- سپس گندم رو با گوشت ؛ ادویه ؛ زردچوبه ؛ چوب دارچین و یک لیتر آب ابتدا روی حرارت تند گذاشتم تا بجوشد سپس حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم تا خوب بپزند گندم باید خوب نرم و له شود
وقتی گوشت کاملا پخت ( حدود ۲ ساعت ) از قابلمه در آوردم و ریش ریش کردم در این مرحله چوب دارچین را هم از قابلمه در بیاورید و دور بریزید



وقتی گندم خوب نرم شد گوشت ؛ نمک ؛ کره و کمی دارچین اضافه کردم
بعد با گوشتکوب برقی میکس کردم تا زمانی که کش دار ؛ صاف و یکدست شد
سپس در ظرف کشیدم و روی آن را با کره آب شده ؛ دارچین تزیین کردم

خیلی خوشمزهههههه شد ؛ دومین بار بود که درست می کردم حسابی لذیذ بود
البته با نمک حسابی چسبید .
جای همگی خالی ...

( نکات )
- از گوشت ( مرغ ؛ بوقلمون ؛ گوساله ) هم می توانید استفاده کنید
- از جو دوسر هم به جای گندم می توانید استفاده کنید .
- حلیم با هر چاشنی که دوست دارید می توانید سرو کنید 

( شکر ؛ نمک ؛ خامه ؛ سر شیر ؛ عدسی )
- اگر از گندم با پوست استفاده می کنید جداگانه بپزید و بعد از پخت پوست آن را جدا کنید .
- خیلی راحت و سریع آماده شد



 نوش جان ؛ آزاده

No comments:

Post a Comment