Wednesday, August 5, 2015

قورمه سبزی





اصولا هر شهر و خانواده ای قورمه سبزی را به روش مخصوص به خود تهیه می کند عده ای با لوبیا قرمز و عده ای با لوبیا چشم بلبلی ؛ ما جنوبی ها از لوبیا چیتی استفاده می کنیم و ترکیب سبزی خورشتی ما با دیگر شهرهای ایران تفاوت دارد همین دو نکته قورمه سبزی خوزستانی ها را از دیگر شهرها متمایز کرده ..
من به شخصه از طعم قورمه سبزی با لوبیا چیتی و عطر سبزی سرخ کرده آن 

بی نهایت لذت می برم
پس با من و طرز تهیه این خورشت سنتی خوشمزههه همراه باشید ...




 
مواد لازم
گوشت خورشتی : ۵۰۰ گرم
لوبیا چیتی : ۱۵۰ گرم
سبزی خورشتی : ۵۰۰ گرم
شامل ( جعفری ؛ گشنیز ؛ اسفناج ؛ تره ؛ برگ چغندر؛ کمی شوید و مقدار خیلی کمی شنبلیله )
پیاز : ۲عدد
آبلیمو : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
روغن : مقداری
نمک ؛ ادویه خورشتی ؛ فلفل قرمز و زردچوبه : به مقدار لازم
گرد لیمو عمانی : ۱/۲ قاشق غذا خوری
آب جوش : ۴ تا ۵ لیوان




(طرز تهیه )

پیاز را ریز خرد کرده و در روغن تفت می دهیم وقتی پیاز سبک شد گوشت را اضافه کرده و خوب با پیازتفت می دهیم بعد ادویه ؛ زردچوبه ؛ گرد لیموعمانی و فلفل را اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم




در این مرحله سبزی را که از قبل ریز خرد کرده و خوب سرخ کرده اید را به گوشت اضافه می کنیم دوباره تفت می دهیم



حالا نوبت اضافه کردن لوبیا است که نوع آن (لوبیا چیتی ؛ قرمز یا لوبیا چشم بلبلی) کاملا سلیقه ای است لوبیا را هم اضافه کرده با سبزی و گوشت خوب تفت می دهیم سپس آب جوش را به خورشت اضافه کرده حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم خورشت جا بیافتد و روغن پس دهد .
البته من اینبار از کنسرو لوبیا استفاده کردم که نیم ساعت پایانی لوبیا را به خورشت اضافه کردم وقتی گوشت نیم پز شد نمک و آبلیمو را هم اضافه می کنیم ...






چون ابتدای پخت اضافه کردن نمک گوشت را سفت و ناپز خواهد کرد پس برای پخت همه خورشت های تهیه شده با گوشت تیکه به این نکته توجه کنید .. در اواخر پخت میزان تندی و ترشی غذا را اندازه کنید
خورشت زمانی آماده است که گوشت و لوبیا خوب پخته شود و خورشت لعاب بیاندازد در اواخر پخت میزان تندی و ترشی غذا را اندازه کنید سپس در ظرف مناسب سرو کرده و نوش جان کنید



( نکات )

اگر مثل من ساکن خارج از ایران هستید و این خورشت را با سبزی خشک یا سبزی قورمه فریزری یا سبزی قورمه کنسروی تهیه می کنید و دوست دارید طعم خوب قورمه سبزی های ایران را داشته باشید این روش
من را امتحان کنید و از طعم یه قورمه سبزی عالی لذت ببرید ....
سبزی خشک را از یک شب قبل خیس کنید دو بار آب آن را عوض کنید بعد بگذارید با یک لیوان آب و کمی روغن آبپز شود بعد از آبپز شدن به اندازه یک بسته کوچک اسفناج تازه را شسته و خرد کرده و به سبزی اضافه کنید و خوب تفت دهید این روش خیلی طعم خورشت را عالی می کند
- می توانید از مقدار کمی جعفری هم استفاده کنید
برای سبزی کنسروی یا سبزی فریزری هم از این روش استفاده کنید خوشمزه خواهد شد ...
- من لوبیا چیتی را ۲ یا ۳ روز خیس می کنم و چند بار آبش را عوض می کنم بسته بندی کرده در فریزر می گذارم
سپس برای خورشت یا هر غذای دیگراستفاده می کنم با این روش دیگر نیازی به پختن لوبیا نیست
- اگر برای چاشنی از لیمو عمانی استفاده می کنید حتما لیمو را سوراخ کرده و ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با آب سرد خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود


 



تهیه سبزی خورشتی به سبک جنوب ایران ؛ استان خوزستان ...
اما سبزی خورشتی خوزستانی هاااا که ترکیب آن با اکثر شهرها متفاوت است
- سبزی خورشتی مورد استفاده ما ترکیبش با سبزی خورشتی شهرهای دیگر متفاوت است .
یک روش عالی برای تهیه سبزی قورمه این ترکیب است :
ازاسفناج ؛ برگ چغندر ؛ تره ؛ گشنیز؛ جعفری؛ شوید و شنبلیله استفاده می کنیم .
مقدار اسفناج ؛ تره و برگ چغندر بیشتراز بقیه است.
مقدار گشنیز و جعفری مساوی است ( مثلا اگر مقدار اسفناج ؛ تره و برگ چغندراز هر کدام ۳ بسته باشد(جعفری و گشنیزاز هر کدام ۲ بسته ) (میزان شوید و شنبلیله بسیار کم یعنی از هر کدام ۱ بسته ) چون زنده یاد مامانم من عقیده داشت که زیاد بودن شوید و شنبلیله سبزی قورمه را تلخ می کند زمان تهیه سبزی قورمه در جنوب و به خصوص شهر ما (اهواز) فصل زمستان می باشد که برای یک سال تهیه کرده سبزی را رز خرد کرده ؛ شسته و آبپز می کنیم و بسته بندی کرده و فریز می کنیم و هنگام استفاده سرخ می کنیم
- ما همیشه از لوبیا چیتی استفاده می کنیم چون لوبیا چیتی خورشت را لعابدار می کند
استفاده ازاین ترکیب سبزی ؛ لوبیا چیتی و تند کردن قورمه سبزی باعث شده بود که قورمه سبزی مرحومه مامانم همیشه تک باشد و من از مادر نازنینم یاد گرفتم

امیدوارم ازتوضیحات من استفاده کنید به این روش تهیه کنید و از طعم خوشمزه
آن لذت ببرید





نوش جان ؛ آزاده

8 comments:

  1. Azadeh jan you're doing a great job.Please keep up the good work.You should really be proud of your mum!
    I really enjoyd your recipte!Loves from Kurdistan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi
      Thank you dear *****
      can you speak farsi ???
      Azadeh

      Delete
  2. khelil khosh rang shode khoreshteton, rasyatesh az moghey ke man majboran az sabzi khoshk estefade mikonam, khoreshtam khob ja nemiofteh mesle ghablan,
    shoma neveshtid ke az esfenaj estafade konim, myshe az esfenje khord shode ke fryz shode estefade konam, mamnun

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیزم
      خواهش می کنم لطف داری ؛ بله که میشه از اسفناج فریز شده استفاده کنید من اسفناج تازه از سوپر می خرم و به سبزی خشک خیس خورده اضافه می کنم و تفت می دهم بعضی اوقات هم از یک مقدار جعفری تازه استفاه می کنم امیدوارم تهیه کنید و از طعم آن در کنار عزیزانتون لذت ببرید***
      Azadeh

      Delete
  3. ماهم به روش جنوبی درست کیکنیم اما من از وقتی اومدم کانادا برگ چغندر نمیدونم چیه :/

    ReplyDelete
  4. im afghani thank you so much i will try it i love iranian food

    ReplyDelete
  5. can you pls. talk about yougort soup (aush Doukg)?

    ReplyDelete