Thursday, February 18, 2016

لوبیا پلو با گوشت تکه ای


لوبیا پلو یکی از پلوهای مخلوط و خوشمزهههه ایرانی است خیلی راحت درست می شود برای وقتایی که نمیدونی چی بپزی بهترین انتخاب هست ؛ هم با گوشت چرخ کرده و هم با گوشت تیکه ای می توان آن را تهیه کرد
اینبار با من و طرز تهیه این قاطی پلو لذیذ با گوشت تیکه ای همراه باشید 



مواد لازم

برنج         : 3 پیمانه
گوشت تیکه : 300 گرم
لوبیا سبز    : 250 گرم
پیاز          : 2 عدد
رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
نمک ؛ دارچین ؛ زرد چوبه ؛ ادویه ؛ فلفل سیاه : به مقدار لازم
آب : 2 لیوان
روغن : به مقدار لازم
ادویه پلویی : 1 قاشق غذاخوری
زعفران : به مقدار لازم
سیب‌ زمینی برای ته دیگ : 2 عدد


 ( طرز تهیه )
برنج را از چند ساعت قبل خیس کرده و کنار می گزاریم .
لوبیا را شسته و به اندازه دلخواه خرد کنید من همیشه درشت خرد می کنم با خیلی کم نمک و آب می‌ پزیم رنگ لوبیا نباید تغیر کند ( در حدی که کمی نرم شود بجوشانید) سپس آبکش کنید .



 پیاز را خرد کرده در روغن تفت می دهیم وقتی پیاز نرم و سبک شد گوشت را اضافه می کنیم و تفت می دهیم

تا گوشت تغییر رنگ دهد بعد همه ادویه ها به غیراز ادویه پلویی را اضافه می کنیم بعد از کمی تفت آب را اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت بپزد بعد از اینکه گوشت پخت رب گوجه فرنگی و زعفران را هم اضافه می کنیم در آخر لوبیا سبز را به گوشت اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را اندازه کرده و کنار می گزاریم .
حالا می رویم سراغ برنج ؛ برنج را آبکش می کنیم و کف قابلمه هر ته دیگی که خواستیم می گذاریم ﴿ نان ؛ کاهو ؛ سیب زمینی ﴾ من اینبار از سیب زمینی قالب زده و کمی کنجد برای ته دیگ استفاده کردم کمی روغن ؛ زعفرون و کنجد کف قابلمه ریختم سیب زمینی رو چیدم 

کمی برنج ریختم بعد کمی از مخلوط گوشت ولوبیا دوباره برنج ... 
دوباره مخلوط گوشت و لوبیا و در آخر بقیه برنج را می ریزیم روی آن زعفران و ادویه پلویی ریخته و دمکن را گذاشته و به مدت 45 دقیقه می گذاریم تا دم بکشد 10 دقیقه اول با شعله متوسط تا بخار کند بعد از اینکه پلو بخار کرد من کمی آبروغن روی پلو ریختم و گذاشتم پلو با حرارت کم خوب دم بکشد .
در آخر با سبزی خوردن و سالاد شیرازی سرو شد ...
خیلی ی ی ی خوشمزه بود جای همه عزیزان خالی ..

 نکات
- من از لوبیا سبز فریز شده استفاده کردم برای فريز كردن لوبيا بايد ابتدا آن را در آب جوش ريخته و بعد از يكي دو جوش آبكش كرده و بعد از خنک شدن فريز كرد.
ـ اندازه خرد كردن لوبيا بستگي به سليقه دارد و از یک بند انگشت تا 4 سانت مي‌ توان خرد كرد.
- نمک را همیشه انتهای پخت غذا اضافه کنید چون باعث سفت شدن و نپختن گوشت می شود .
- گوشت لوبیا پلو باید کمی کوچک تر از گوشت برای تهیه قیمه خرد کنید .



 نوش جان ; آزاده

No comments:

Post a Comment